Dacă paternitatea Transfăgărășanului este destul de clară,
începuturile Transalpinei sunt neclare, după unele surse romanii sunt cei care
au pus temelia acestui drum în dorința de a cucerii Dacia , dar adevărata inaugurare
a drumului s-a făcut în 1938 de către regele Carol al II-lea.
Transalpina se mai numește și ,,Drumul regelui’’, a fost
reabilitat în timpul celui de al doilea război mondial de către armata germană
din motive militare.A treia restaurare a drumului și asfaltarea sa este aproape
de final.Drumul este practicabil, eu personal am parcurs traseul plecând din
Petroșani, via Groapa Seacă , către Obârșia Lotrului, iar de aici spre
stațiunea Rânca de unde am coborât către Novaci, Crasna, Săcelu, Tg. Jiu.
Important de menționat este faptul că drumul regal este cel
mai înalt drum din România , altitudinea maximă fiind atinsă în pasul Urdele la
2145m.Pe parcursul traseului auto montan se poate admira de la înălțimea
platoului Păpușa spre căldarea Muntinului, lăcuțul Muntinul, întindere 0,2 ha
și o adâncime de 1,5m, fiind singurul lac din bazinul Latoriței care se vede de
pe traseul auto a drumului regal.
Drumul de la Petroșani spre Obărșia Lotrului nu este încă
reabilitat, se circulă cu dificultate, dar traseul merită de vizitat datorită
peisajului sălbatic de pe valea Jiețului , unde ne întâlnim cu cascada de
la cheile Jiețului și putem poposi la cabana Mija sau Groapa Seacă.
Cred că realizatorii Top Gear ar fi fascinați să parcurgă
traseul Transalpinei și ar marca pentru România un nou punc turistic important.Temerile
mele sunt legate de întreținerea drumului și arealului montan intact, iar
speranța mea este că odată cu reabilitarea drumului să nu se intensifice
poluarea și masacrarea pădurilor din zonă.Sper de asemenea ca platoul Păpușa să
nu devină parcare pentru autoturisme și să fie invadată de pet-uri.Oare putem
fi civilizați să păstrăm nealterat golașul alpin?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu