Lisabona, cea mai vestică
capitală europeană, vârful de lance al descoperirilor geografice către India,
China Japonia și coastele Africii are înrădăcinată în istoria sa, locul de unde
a început perioada marilor călătorii către Orient.Portughezii, navigatori
desăvârșiți au pus amprenta pe istoria lumii prin descoperirile geografice
realizate de Vasco da Gama aprobate și susținute de regele Manuel I cu
concursul lui Bartolomeu Diaz
La măreția descoperirilor
geografice a contribuit portul Lisabona care afost principalul punc de plecare
al navigatorilor care au dus la descoperirea de noi teritorii în America se
Sud, Africa, India...Lisabona a devenit între secolul al XV-lea şi secolul al
XVIII-lea cel mai activ port al coastei atlantice europene și a devenit unul
dintre cele mai prospere centre comerciale ale Europei.
Din păcate
avantul economic și prosperitaea
portughezilor au fost stopate de marele cutremur de pământ din ziua de 1 noiembrie 1755 cand construcțiile
din tot orașul au început dintr-o dată sa se prăbușească ucigand mii de oameni.
Mulți supraviețuitori au fugit spre port, dar acolo au văzut îngroziți cum se
ridicau valuri uriașe de tip tsunami pe
fluviul Tajo dinspre Oceanul Atlantic, iar apele înghițeau trupurile celor care
au scăpat de mișcările tectonice.Ce nu a putut apa sau mișcarea telurică să
distrugă a devastat focul izbucnit din sobele locuitorilor orașului.
Acest cataclism înfiorător a
stopat dezvoltarea orașului, iar navigatorii olandezi au preluat foloasele
comerțului din zona orientală și au folosit toate descoperirile navigatorilor
portughezi pentru dezvoltarea propriei națiuni.
Lisabona a rămas în urmă și-a
pierdut puterea comercială, apoi a pierdut coloniile și deși nu a fost
implicată în al doilea război mondial, dictatura de extremă dreaptă a lui
Salazar nu a reușit să redea măreția pierdută de odinioară.
A rămas doar cu realizarea celebrului pod care îi purta numele, acum 25 aprilie, ce leagă orașul de cartierul Amanda fiind o copie a podului Golden
Gate din San Francisco.
Abia după intrarea în Uniunea
Europeană orașul a cunoscut o nouă dinamică de dezvoltare prin reamenajarea
portului, construcția noului pod Vasco Da Gama care traversează estuarul Tajo pe lângă crescătoriile de pești și pe
lăngă plantațiile stejari de plută pe o lungime de 17,5 kilometrii dublând
legătura dintre cele 2 maluri alae râului Tajo.Cea mai amplă transformare a
zonei de la malul râului Tajo a avut loc înaite de Expoziția Mondială Expo 98 când Parque das Nacoes (Parcul Natiunilor)
a devenit ce mai modernă și elegantă zonă a Lisabonei flancată de o
telegondolă care parcurge o parte a malul râului Tajo oferind turiștilor o
spendidă priveliște.
In prima zi petrecută la
Lisabona am respirat aerul oceanic din port cu vizitarea Torre de Belém (Turnul
Belem) o construcție militară pentru supravegherea sosirilor din portul, Mosteiro
dos Jerónimos (Mănăstirea Jerónimos), construită din dorința regelui Manuel
absolut superbă și impresionantă, iar mai tărziu Monumentul Descoperirilor apoi
ne-am relaxat gustând din celebra prăjitură Pasteis
de Belem (prăjitură din Belem),
reclama și brandul fiind mai importante decât gustul.
Zilele următoare le-am dedicat
plimbărilor prin cartierele portugheze Beixa, Rossio, Bairro Alto cu celebrul
lift între cartire așezate pe colină, Alfama sau Belem fiecare cu
particularitățile sale într-un decor ușor dezorganizat tipic popoarelor latine.
Cafeaua la Lisabona este foarte ieftină
și bună, oamenii sunt modești și calzi, iar diversitățile de pește și fructe de
mare pregătite de localnici sunt foarte gustoase.
Nu trebuie exclusă vizita la un Mall
local vom avea surpriza să vedem prețuri inferioare pentru multe produse față
de celelante țări europene.Cred că modestia este cuvântul care caracterizează
cel mai bine acest minunat oraș turistic care tinde să renască către gloria
pierdută de odinioară.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu