Cred
că nu există loc pe Terra mai disputat, mai venerat, mai plin de patos conflictual și religios decât
Ierusalim.Râvnit de evrei, creștini sau musulmani Ierusalim a fost martorul
conflictelor de 2000 de ani dintre diferitele confesiuni religioase, politice
sau militare ce a dus la sacrificarea a multor vieți omenești nevinovate prinse
în mijlocul unui conflict etern.
Istoria
Ierusalimului foarte tumultoasă și complicată face parte din istoria lumii
reprezintă nu doar un centru religios fundamental pentru evrei, creștini sau
musulmani reprezintă un câmp de luptă permanent pentru supremația uneia sau
alteia dintre religii.Ierusalimul a fost râvnit de imperii, dar a fost și locul
perfectde supraviețuire a superstițiilor, a șarlatanismului , al crimelor
oribila sau masacrelor în masă.
Orașul
sfânt a luat naștere odată cu ridirarea templului lui Solomon, fiul lui David
construit pe Muntele Templului un lăcaș sfânt de cult pentru evrei distrus de
babilioneni pentru prima dată, apoi
romanii au fost cei care distrus din nou templul, iar apoi mai târziu
musulmanii au distrus complet templul constrind moscheea Masijd al-Aqsa, acest
ultim eveniment a dat lovitura de grație evreilor.
Zidul
plângerii despre care se crede că ar fi făcut parte din zidul de sprijin al celui de-al
doilea templu, fiind ultima rămăşiţă din templul original se află chiar pe
latura vestică a Muntelui Templului și este locul de cult principal al evreilor.Intrarea
la Zidul plângerii
este securizată cu pasaje de intrare separate pentru bărbați și femei.Aici
întâlnim foarte multi evrei ultraortodocși care stau mereu și se roagă citind
versetele biblice. Nu sunt foarte prietenoși, nu le place să fie fotografiați,
nu intereacționează cu turiștii, ei dețin pensie specială în Israel, nu
lucrează, iar scopul lot în viață este rugăciunea permanentă.Din rândul celor
mai evlavioși se aleg viitorii rabini.
Evident
că pentru creștini cea mai importantă bornă turistică și religioasă o
reprezintă Biserica Sfântului Mormânt care se vizitează după ce străbatem Via
Dolorosa cu cele 14 opriri pe Drumul Crucii străbătut de Mântuitorului Isus Hristos.La finele celor 14 străbătute pe niște alei foarte înguste din Cetatea Ierusalimului
printre arabi comercianți și printre un aflux de turiști pelerini din toată
lumea suprema așteptare este răsplătită cu o coadă uriașă pentru intrarea în
Biserica Sfântului Mormânt.Acum suntem foarte aproape, așteptarea este
încununată de succes pentru cele 30 de
secunde petrecute în interiorul Bisericii Sfântului Mormânt.Sunt clipe ce nu
pot fi descriese în cuvinte, trebuie trăite și tratate cu maximă decență.
După
încheirea vizitei la Biserica Sfântului Mormânt se trece pe la , Piatra
Ungerii, se vizitează Paracliselor Sfinte apoi când foame te încolțește îți
trebuie curaj pentru a servi masa la arabii din jurul locurilor sfinte,
condițiile de igienă fiind foarte precare și prețurile usturătoare .
Cetatea
Ierusalimului răvnită de cruciați, arabi, evrei este un loc permanent de
dispută, iar aparentul climat de linițte ascunde o permanentă tensiune
acumulată și întreținută timp de 2000 de ani de toate cultele religioase.Toate
confesiunile religioase au dorit să pună piciorul în Ierusalim pentru a fi cât
mai aproape de locurile sfinte ale omenirii.
Vizita
noastră a inclus și Biserica Româneasca din Ierusalim aflată în zona cartierului evreilor
ultraortodocși, apoi am efectat
urcarea pe Muntele Scopus pentru vedere
panoramica a orasului si a Sfintei Cetați, din păcate vremea cețoasă ne-a
privat de fotografii de calitate.Pasul următor a fost vizitarea Muntelui
Măslinilor, a urmat vizitarea Bisericii Pater Noster (Tatăl Nostru), a
Bisericii Dominus Flevit (Domnul a Plans), iar la final Grădina Getsimani cu
Biserica Națiuniilor și Biserica Mormântului Maicii Domnului.
Muntele
Măslinilor cu altitudinea maximă de 800
de metri este locul unde orice evreu dorește să fie înmormântat este un reper
esențial pentru religia iudaică, dar și pentru religia musulmană și creștină.De
aici se deschide o panoramă superbă către vechea cetate a Ierusalimului.
După
vizita la Ierusalim rămân cu regretul că nu am vizitat și partea modernă a
orașului construită de israelieni după întemeierea statului, nu am putut lua
pulsul societății moderne, vizita noastră a fost ancorată în trecutul istoric
fără a puncta efectul major al schimbărilor intervenite în ultimii 70 de ani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu